Airco servicebeurt r12
Auto’s van voor 1993 hebben vaak nog een aircosysteem dat gevuld is met het koudemiddel r12. Vanaf 2001 mag met dit koudemiddel niet meer worden gevuld en ook niet meer worden bijgevuld. Om uw airco weer werkend te krijgen kunt u hem laten ombouwen (retrofitten) naar het koudemiddel r134a, dit is vaak een kostbare reparatie. Er is ook een vervangend koudemiddel waarmee uw aircosysteem weer kan werken. Dit is het koudemiddel r437a!
De servicebeurt bestaat uit:
- auto wordt aangesloten op een aircomachine
- drukken in het aircosysteem worden geanalyseerd
- bij een leeg aircosysteem wordt deze eerst met stikstof afgeperst om eventuele lekkages op te sporen
- het aircosysteem wordt leeggehaald oude r12 wordt opgevangen en later door de koudemiddel fabrikant verantwoord afgebroken
- het oude koudemiddel wordt in de machine gescheiden in koudemiddel en olie
- het systeem wordt gevacumeerd om lucht en vuil uit het systeem te halen [1milibar]
- er wordt UV-tracer toegevoegt om toekomstige lekkages te kunnen detecteren
- er wordt verse olie toegevoegd [ester olie]
- vullen met koudemiddel [80% volgens fabrieksgewicht]
- systeem drukken worden gecontroleerd
- aandrijfsnaar wordt gecontroleerd
- de uitblaas tempratuur wordt gecontroleerd
- er een certificaat opgemaakt
De airco onderhouds beurt kost incl. 21% btw € 234.26 [tot 1kg koudemiddel]