Aircoservice: investeren om kosten te besparen

03 juli 2017

Aircosystemen zijn niet meer weg te denken uit de auto. Het preventieve onderhoud aan het systeem laat soms te wensen over. Een niet-werkend systeem of nare luchtjes kunnen het gevolg zijn. Hoe vaak moet je het aircosysteem onderhouden? Waaruit bestaat een aircocontrole? En hoe zit het met R1234yf-aircomachines?

Met een manometer en thermometer krijg je snel een indruk van de prestaties van het aircosysteem. Aan de hand van de temperaturen van verschillende aircocomponenten kun je vaak afleiden waardoor een probleem veroorzaakt wordt. Nissens geeft praktische tips over aircodiagnose.
“Een slecht werkende airco is slecht voor de verkeersveiligheid. Met een aircosysteem voorkom je beslagen ruiten en zorg je in de zomer voor een aangename temperatuur”, zegt René van Arkel van Explora. “Een goed werkend systeem kan de temperatuur met ongeveer 10 graden laten dalen. Doet het systeem dat niet, dan is er onderhoud nodig”, zegt Arnold Vennink van Snap-on. Hoewel het aircosysteem een gesloten systeem is, verliest het koudemiddel. “Ook als het systeem langere tijd buiten bedrijf is. De afdichtingen van slangen en componenten in het gesloten leidingensysteem worden gewaarborgd door olie die zich als een soort film afzet aan de binnenzijde. Als de vullingsgraad van het koudemiddel daalt, wordt de compressor onvoldoende gesmeerd. Daardoor wordt hij thermisch hoger belast en gaat hij op termijn stuk”, zegt Toon Snoeren van Dometic Benelux.

Een nadeel is dat een airco geleidelijk slechter gaat werken, waardoor de klant het niet direct in de gaten heeft. Pas als het systeem het niet meer doet, en de compressor misschien al defect is, meldt hij zich. “Leg een klant dan maar eens uit dat de rekening zo gepeperd is”, zegt Snoeren. “Je kunt beter een aircocontrole voor een gering bedrag aanbieden tijdens een beurt. Want wie nu een beetje investeert, spaart later veel kosten. Wat betrouwbaar en langdurig moet functioneren, heeft onderhoud nodig!”

Minder koudemiddel
Een andere reden waarom de juiste hoeveelheid koudemiddel van belang is, is de totale inhoud. “Bij moderne systemen is de koudemiddelhoeveelheid dusdanig laag dat een kleine afname van koudemiddel eerder problemen veroorzaakt dan bij (oude) grotere systemen”, zegt Maurits Golüke van CBX Nederland. “Bij een gemiddeld verlies van 10 procent per jaar bereik je dus eerder de kritische grens”, vult Robin de Lange van Hella Benelux aan.

Bij hybride en elektrische voertuigen is airco-onderhoud extra belangrijk. Sandra Schuurmans van Unicorn legt uit waarom. “Bij steeds meer auto’s met elektrische aandrijving wordt het accupakket gekoeld door het aircosysteem. Als de airco het niet meer doet, voorkomt een veiligheidssysteem dat je de auto kunt starten. Wij adviseren daarom een hogere onderhoudsfrequentie bij hybride en elektrische auto’s.”


 
Pas als de airco niet meer werkt, meldt de klant zich
Onderhoudsfrequentie verschilt
De ene aircoservice is de andere niet. Sommige leveranciers adviseren een jaarlijkse aircocontrole, andere eens in de twee of vier jaar. “Elk jaar neemt de effectiviteit van het aircosysteem af. Wil de klant altijd een maximaal werkend systeem, dan is het aan te raden elk jaar een controle uit te laten voeren waarbij het systeem op lekkages wordt getest en met de juiste hoeveelheid koudemiddel wordt gevuld”, zegt Vennink. Van Arkel adviseert een jaarlijkse check, die vervolgens tot een servicebeurt kan leiden. Dat kan bijvoorbeeld in combinatie met de jaarlijkse APK. “Het contactmoment kun je aangrijpen om een korte check uit te voeren. Indien nodig kun je een dan een servicebeurt uitvoeren”, zegt Gert-Jan Evers van Rocar-Tech.

Bron: AMT


‹ Naar het overzicht


Contact opnemen
Meer informatie? Neem dan contact met ons op!